Wednesday, December 9, 2009

MEMOTONG KUKU : FITRAH RASULULLAH SHALLALLAHU 'ALAIHI WASALLA


Menurut Kamus Dewan, kuku ialah selaput atau bahagian keras yang tumbuh pada hujung jari manusia, benda keras yang menganjur yang tumbuh pada hujung kaki binatang (ada yang besar dan ada yang panjang dan tajam).


Kuku yang diciptakan Allah Subhanahu wa Ta‘ala mempunyai peranan dan kepentingannya yang tersendiri kepada manusia. Dalam hukum Islam, kuku berperanan dalam beberapa perkara hukum yang tidak seharusnya diabaikan oleh umat Islam. Walaupun ia dilihat hanya seolah-olah perkara kecil, namun kadang-kadang ia adalah perkara besar, sebagai contoh ketika seorang yang masih dalam ihram haji atau umrah didenda membayar dam kerana memotong kukunya. Demikian juga kuku boleh menyebabkan tidak sah wudhu atau mandi junub, jika air tidak atau terhalang sampai ke kuku.


Beberapa permasalahan yang berhubungkait dengan kuku dari segi hukum, hikmat memotong kuku, memanjangkan dan mewarnanya akan dibincangkan dalam Irsyad Hukum kali ini.

1. Hukum Dan Hikmat Memotong Kuku

Memotong kuku adalah termasuk dalam amalan sunat. Sebagaimana disebutkan dalam hadis dari ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha yang maksudnya:


“Sepuluh perkara dikira sebagai fitrah (sunnah): memotong misai, memelihara janggut, bersugi, memasukkan air ke hidung, memotong kuku, membasuh sendi-sendi, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu ari-ari, bersuci dengan air (beristinja), berkata Zakaria: “berkata Mus‘ab: “Aku lupa yang kesepuluh kecuali berkumur.” (Hadis riwayat Muslim)

Memotong kuku adalah sunat bagi lelaki dan perempuan sama ada kuku tangan atau kaki. Adapun hikmat daripada pensyariatan memotong kuku ialah menghilangkan segala kotoran yang melekat atau berkumpul di celah kuku, yang mana kotoran tersebut boleh menghalang sampainya air ketika bersuci.

Selain daripada itu, jika kuku itu pula dibiarkan panjang dan segala kotoran atau najis melekat di dalamnya, nescaya ia boleh menjejaskan kesihatan.

2. Cara Dan Benda Untuk Memotong Kuku

Sunat memotong kuku bermula daripada tangan kanan kemudian tangan kiri, memotong kuku kaki kanan kemudian kaki kiri.

Menurut Imam an-Nawawi, sunat memotong kuku bermula jari tangan kanan keseluruhannya daripada jari telunjuk sehinggalah jari kelingking dan diikuti ibu jari, kemudian tangan kiri daripada jari kelingking sehinggalah ibu jari.

Sementara kuku kaki pula, bermula kaki kanan daripada jari kelingking sehinggalah ibu jari kemudian kaki kiri daripada ibu jari sehinggalah kelingking.

Harus seseorang itu memotong kukunya dengan menggunakan gunting, pisau atau benda yang khas yang tidak menyebabkan mudharat pada kuku atau jari sepertimana yang dikenali sebagai alat pemotong kuku.

Setelah selesai memotong kuku, sayugia segera membasuh tangan (tempat kuku yang telah dipotong) dengan air. Ini kerana jika seseorang itu menggaru pada anggota lain, ditakuti akan menghidap penyakit kusta.

Menurut kitab al-Fatawa al-Hindiyah dalam mazhab Hanafi bahawa makruh memotong kuku dengan menggunakan gigi kerana ia boleh mewarisi penyakit kusta.

3. Waktu Memotong Kuku

Dalam perkara memotong kuku, waktu juga diambil kira dan diambil perhatian dalam Islam. Adapun waktu memotong kuku itu tertakluklah pada panjang kuku tersebut. Bila-bila masa sahaja diharuskan memotong kuku apabila seseorang itu berkehendak pada memotongnya. Akan tetapi janganlah membiarkan kuku tersebut tidak dipotong sehingga melebihi empat puluh hari. Sebagaimana diriwayatkan daripada Anas bin Malik yang maksudnya :


“Telah ditentukan waktu kepada kami memotong misai, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu ari-ari agar kami tidak membiarkannya lebih daripada empat puluh malam.” (Hadis riwayat Muslim)

Adapun menurut Imam asy-Syafi‘e dan ulama-ulama asy-Syafi‘eyah, sunat memotong kuku itu sebelum mengerjakan sembahyang Juma‘at, sebagaimana disunatkan mandi, bersugi, berharuman, berpakaian kemas sebelum pergi ke masjid untuk mengerjakan sembahyang Juma‘at.

Diriwayatkan oleh Abu Sa‘id al-Khudri dan Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhuma berkata yang maksudnya :


Maksudnya: “Bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam: “Sesiapa yang mandi pada hari Juma‘at, bersugi, berwangian jika memilikinya dan memakai pakaian yang terbaik kemudian keluar rumah sehingga sampai ke masjid, dia tidak melangkahi (menerobos masuk) orang-orang yang telah bersaf, kemudian dia mengerjakan sembahyang apa sahaja (sembahyang sunat), dia diam ketika imam keluar (berkhutbah) dan tidak berkata-kata sehingga selesai mengerjakan sembahyang, maka jadilah penebus dosa di antara Juma‘at itu dan Juma‘at sebelumnya.” (Hadis riwayat Ahmad)

Daripada Abu Hurairah katanya yang maksudnya :
“Bahawasanya Rasulullah Shallallahu ‘alahi wasallam memotong kuku dan mengunting misai pada hari Juma‘at sebelum Baginda keluar untuk bersembahyang.” (Riwayat al-Bazzar dan ath-Thabrani)

Sementara menurut Ibnu Hajar Rahimahullah pula, sunat memotong kuku itu pada hari Khamis atau pagi Juma‘at atau pada hari Isnin.

4. Menanam Potongan Kuku

Islam sangat perihatin terhadap memuliakan anak Adam termasuk memuliakan anggota badan manusia. Potongan-potongan kuku sunat ditanam di dalam tanah sebagai tanda menghormatinya, kerana ia salah satu daripada anggota manusia. Sebagaimana disebutkan dalam kitab Fath al-Bari, bahawa Ibnu ‘Umar Radhiallahu ‘anhu menanam potongan kuku.

5. Memotong Kuku Ketika Haid, Nifas Dan Junub

Menurut kitab Al-Ihya’, jika seseorang itu dalam keadaan junub atau berhadas besar, jangan dia memotong rambut, kuku atau mengeluarkan darah atau memotong sesuatu yang jelas daripada badannya sebelum dia mandi junub. Kerana segala potongan itu di akhirat kelak akan kembali kepadanya dengan keadaan junub.

6. Memanjangkan Kuku Dan Mewarnainya (Cutex)

Tabiat memanjangkan kuku dan membiarkannya tanpa dipotong adalah perbuatan yang bertentangan dengan sunnah Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihhi wasallam, kerana Baginda menggalakkan supaya memotong kuku. Jika dibiarkan kuku itu panjang, nescaya banyak perkara-perkara yang membabitkan hukum seperti wudhu, mandi wajib dan sebagainya.

Adapun dalam hal mewarnai kuku (cutex), perempuan yang bersuami adalah haram mewarnai kuku jika suaminya tidak mengizinkan. Sementara perempuan yang tidak bersuami pula, haram baginya mewarnai kuku. Demikian juga jika pewarna itu diperbuat daripada benda najis adalah haram digunakan melainkan ada hajat seperti berubat.

Jika pewarna kuku itu boleh menghalang daripada masuknya air, maka wajiblah ditanggalkan pewarna tersebut. Jika tidak ditanggalkan ia daripada kuku tangan atau kaki, maka tidaklah sah wudhu apabila dia berhadas kecil, atau mandi wajib apabila dia berhadas besar iaitu haid, nifas atau junub.

Hal ini berbeza pula dengan berinai, kerana perempuan yang bersuami atau perempuan yang hendak berihram sunat baginya berinai atau berpacar. Walau bagaimanapun cara berinai yang disunatkan itu ialah dengan menggunakan daun inai pada seluruh dua telapak tangan hingga ke pergelangan tangan. Disunatkan juga menyapukan sedikit inai kemuka, sebab ketika ihram, perempuan disuruh membuka muka dan kadang-kadang kedua telapak tangannya akan terbuka. Maka dengan berinai itu akan menutupi warna kulit tangan dan muka.

Adapun perempuan yang tidak bersuami, adalah makruh berinai (menginai seluruh dua telapak tangan hingga ke pergelangan tangan) tanpa ada sesuatu sebab keuzuran dan tidak pula bermaksud untuk melakukan ihram. Ini kerana ditakuti akan menimbulkan fitnah.

Sementara cara berinai dengan hanya menginaikan hujung-hujung jari sahaja dan membuat ukiran-ukiran tertentu adalah tidak dianjurkan, bahkan haram hukumnya berbuat begitu. Akan tetapi diharuskan bagi perempuan yang bersuami berinai dengan cara berkenaan dengan syarat ada keizinan daripada suami. Ini memandangkan ada tujuan isteri berhias untuk suami. Jika tanpa ada keizinan suami maka hukumnya tetap haram.

Manakala hukum berinai bagi kaum lelaki pada dua tangan dan kaki adalah haram. Sebagaimana diriwayatkan oleh Anas bin Malik katanya yang maksudnya :


“Bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam melarang kaum lelaki memakai za‘faran (kuma-kuma).” (Hadis riwayat Muslim)

Tambahan lagi, perbuatan berinai pada tangan dan kaki itu terdapat di dalamnya unsur-unsur menyerupai cara kaum wanita berhias. Akan tetapi jika lelaki itu berinai kerana ada keuzuran iaitu ada keperluan atau hajat seperti untuk berubat, tidaklah diharamkan malahan tidak juga dimakruhkan ke atasnya berinai

7. Ketika Melakukan Ibadah Korban

Apabila masuk 10 Zulhijjah, disunatkan bagi orang yang hendak membuat korban untuk dirinya supaya tidak memotong kuku sehinggalah dia selesai menjalankan upacara korban itu, sebagaimana disunatkan tidak menggunting atau mencukur rambut atau lain-lain. Hikmatnya supaya keampunan Allah itu akan didapati secara menyeluruh termasuk keseluruhan anggota-anggota dirinya ketika menyembelih korban sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam yang maksudnya :


“Jika kamu nampak anak bulan Dzul Hijjah, dan jika salah seorang kamu hendak berqurban, maka janganlah dia memotong rambut dan kukunya.” (Hadis riwayat Muslim)

8. Memotong Kuku Ketika Ihram

Di antara perkara-perkara sunat dilakukan sebelum berniat ihram haji atau umrah ialah mandi sunat ihram. Sebelum mandi sunat ihram, sunat pula terlebih dahulu memotong misai, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu ari-ari dan memotong kuku.

Adapun seseorang yang sudah berniat ihram, haram ke atasnya menghilangkan segala bulu-bulu di tubuh badan dengan senghaja seperti memotong rambut, misai, janggut, bulu ari-ari dan bulu kaki. Firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala:

Tafsirnya: “Dan janganlah kamu mencukur kepala kamu (untuk bertahallul), sebelum binatang dam itu sampai (dan disembelih) di tempatnya.” (Surah al-Baqarah: 196)

Demikian juga, haram dia memotong kuku tangan dan kaki dengan senghaja, sama ada dengan cara apa sekalipun seperti menggunting, menggigit dan sebagainya.

Apabila seseorang yang masih dalam ihram, melakukan perkara-perkara yang dilarang tersebut, seperti memotong kuku walaupun hanya sedikit atau sebahagian kuku, maka wajib ke atasnya membayar dam.

Dam bagi orang yang memotong kuku ketika dalam ihram dipanggil dam takhyir wa takdir. Dam takhyir ialah dam yang boleh dipilih salah satu daripada dam-dam yang telah ditetapkan oleh syarak mengikut kemampuan. Manakala takdir pula, ialah syarak menjadikan pengganti dam yang berpatutan mengikut kadarnya, tidak lebih dan tidak kurang.

Dam yang diwajibkan itu ialah menyembelih seekor kambing atau memberi makan enam orang miskin setiap seorang daripada mereka dua cupak makanan ataupun berpuasa selama tiga hari. Firman Allah Ta‘ala:


Tafsirnya: “Maka sesiapa di antara kamu sakit, atau terdapat sesuatu yang menyakiti di kepalanya (lalu ia mencukur rambutnya) hendaklah ia membayar fidyah iaitu berpuasa, atau bersedekah, atau menyembelih dam.” (Surah al-Baqarah: 196)

Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ka‘ab bin ‘ujrah Radhiallahu ‘anhu yang maksudnya :
“Daripada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, Baginda bersabda: “Berkemungkinan engkau disakiti oleh kutu-kutumu.”

(Ka‘ab bin‘Ujrah) berkata: “Ya! Wahai Rasullullah.

Baginda bersabda: “Cukurlah rambutmu dan puasalah tiga hari atau berilah makan enam orang miskin atau sembelihlah kambing.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Sebagaimana dalil dari al-Qur’an dan hadis yang telah disebutkan di atas, bahawa seseorang yang dalam ihram apabila ada sesuatu yang menyakiti di kepalanya seperti luka dan terpaksa dicukur rambutnya, maka bolehlah dia berbuat demikian akan tetapi hendaklah dia membayar dam. Demikian juga, jika menyakiti kuku kaki atau tangannya, bolehlah dia memotongnya akan tetapi wajib dia membayar dam.

Manakala seseorang yang berakal (tidak gila atau bukan kanak-kanak) jika lupa atau tidak mengetahui bahawa perbuatan memotong kuku ketika dalam ihram itu haram, maka tidaklah dia berdosa dan menurut pendapat yang ashah wajib dia membayar dam.

Adapun kadar kuku yang diwajibkan membayar dam di atas ialah sama kadarnya dengan rambut iaitu tiga potongan kuku atau lebih, dan memotongnya sekaligus di dalam waktu dan tempat yang sama.

Seseorang yang memotong kuku ketika dalam ihram dengan hanya memotong satu atau dua kerat kuku atau memotong tiga kerat kuku di waktu atau tempat yang berbeza-beza, adakah orang tersebut dikenakan membayar dam atau tidak?

Dalam hal ini, menurut pendapat yang shahih, jika seseorang yang masih dalam ihram memotong kukunya hanya satu kerat, maka diwajibkan membayar satu cupak makanan. Jika dia memotong dua kerat kuku, maka diwajibkan membayar dua cupak makanan. Adapun jika dia memotong tiga kerat kuku di waktu atau tempat yang berbeza, maka diwajibkan membayar pada setiap satu kerat kuku satu cupak makanan. Ini bererti, jika dia memotong tiga kerat kuku di waktu atau tempat yang berbeza, maka diwajibkan tiga cupak makanan.

4. Memotong Kuku Mayat

Di antara perkara-perkara sunat dilakukan bagi orang yang sakit atau orang yang hampir nazak ialah mengelokkan diri iaitu dengan memotong kuku, misai, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu ari, bersugi, mandi, berwangian dan memakai pakaian yang bersih.

Imam asy-Syafie tidak menyatakan di dalam kitabnya bahawa sunat memotong kuku mayat, akan tetapi beliau menyatakan perselisihan pendapat antara guru-gurunya dalam menggalakkan dan meninggalkan perbuatan memotong kuku mayat. Akan tetapi beliau memilih dan mentarjih pendapat untuk meninggalkan perbuatan memotong kuku mayat. Maka pendapat yang betul adalah membiarkan kuku mayat tersebut, kerana segala anggota mayat itu dimuliakan dan tidak ada hadis shahih yang menggalakkan perbuatan memotong kuku mayat, bahkan makruh hukumnya jika berbuat demikian. Demikian juga menurut Imam Ibnu Hajar, pendapat yang azhar adalah makruh memotong kuku mayat.

Adapun orang yang meninggal dunia ketika dalam ihram haji atau umrah, haram dipotong kuku mayat tersebut, sebagaimana haram mewangikan tubuh badannya dan memotong rambutnya. Ini kerana diibaratkan keadaannya itu ketika dia masih hidup, di mana haram ke atasnya memotong kuku ketika dalam ihram. Namun jika kuku mayat tersebut menyukarkan tukang mandi untuk membersihkannya, maka tidaklah mengapa jika dipotong kuku tersebut dan tidak juga dikenakan dam ke atas orang yang memotong kuku itu.

Penutup

Sebagai satu rumusan, memandangkan kuku salah satu daripada anggota manusia dan ia kadang-kadang berhubungkait dengan ibadat, maka sayugialah setiap orang Islam itu mengambil perhatian dan mengambil tahu terhadap perkara-perkara yang digalakkan atau dilarang tentang memotong atau menyimpan kuku. Kadang-kadang tanpa disedari perkara yang dianggap kecil itu boleh membawa kepada masalah yang besar.


sumber